Sommarutställning

På årets sommarutställning ställer några av Tyringe Konstförenings medlemmar ut sina alster.

De bjuder in föreningens medlemmar till Fika med konstnärerna den 30 maj kl 15:00.

Jane Esbjörnsson

Jag bor i Broby och är pensionär sen några år tillbaka. Målar helst i akryl men även en del i akvarell.

Margareta B Hamolaila

Jag är pensionär, född – 43, som oftast målar i vattenlöslig olja. Akryl använder jag mig också av och ibland är det med pastellkritor, som jag uttrycker mig. Motiven hämtar jag gärna i naturen och havet gör mig speciellt inspirerad. Jag började måla – 95 och under åren har det blivit en del kurser.

Lena Bengtsson

Jag bor i Västra Torup och har hållit på med silver sen 2006, då jag gick min första kvällskurs. Blev så intresserad så 2008 höll jag min första kurs i silversmycke. Har sen utvecklat intresset till silversmide o glasfushing.

Susanne Nilsson

Jag heter Susanne Nilsson och bor i Skyrup. Ser måleriet som ett sätt att få utlopp för kreativitet och fantasi och hämtar motiv från naturen och egna upplevelser bland annat. Jag använder olja, akvarell, akryl och sprayfärg i mitt måleri men det är endast akryl jag använt till de målningar som visas här.

Birgitta Eriksson

Född på Gotland 1955. Uppväxt i Stockholm och Visby. Utvandrade till Skåne 1979. Efter ett gästspel i Värmland på 1980-talet återbördad till Skåne. Var bibliotekarie i Tyringe länge. Bosatt nu i Helsingborg.

Har alltid gillat att skapa. Miniatyrer är bra för då måste man inte välja metod utan kan hålla på med allt samtidigt. Aktivt startade det med stolklubben som Kotte toys startade. Kan man ha en bokklubb så kan man väl ha en stolklubb tyckte Totte o drog igång. Han mätte upp stolar på olika museer o gjorde byggsatser i skala 1:10 från början. Sedan även i den vanliga miniatyrskalan 1:12. Sen har jag gått många kurser i Fimo (en lera man bränner i hushållsugn) för Pia Christoffersson från Gävle. Lärt mig om miniblommor i papper hos Nao mini (Anna Magnusson i Ängelholm). På senare år är det Frolls minis i Höör som hållit många kurser.

Annica Mannerhagen Swetlicic

Jag målar i akryl helt på intuition och känsla. Inspireras av det spirituella och låter mig följa flödet i allt jag målar. Att måla är som att meditera, det ger ett lugn och ny energi.

Alda Kristjansdottir

Jag är bosatt i Tyringe sedan 27 år. Målar mest akvarell men även akryl. Har gått konstutbildning på Högskolan i Kristianstad samt flertalet akvarellkurser hos Anna- Stina Purk och kurser i akryl för Tommy B Nilsson.

Kerstin Ahlquist

Jag var på min första akvarellkurs på -90talet och blev fast för akvarell. Min första kurslärare var Maria Ginzburg. Med henne har jag målat många gånger. Jag har även provat många andra lärare bl.à Anna- Stina Purk och Siri Öryd. Jag tycker om att sitta ute och måla både i städer och vid havet.

Agneta Jonsson