Petra Karlsson

Utanför Tingsryd i Småland har glaskonstnären Petra Karlsson sin studiohytta. Hon tillverkar färgstarka glaspjäser i fusingteknik. Det speciella glaset tillverkas i USA, i Portland. Hon har ställt ut i bla Monaco, Bryssel, Paris och New York. Hennes glas är även representerat på Sveriges Glasmuseum i Växjö.

”Tänk en värld i endast svart-vitt, totalt avsaknad av färger. Jag tror de flesta håller med om att det är olika färger, toner, nyanser, ljus och perspektiv, som ger vår värld liv. Jag kan inte föreställa mig liv utan färg. Färger som förändras under årstiderna; gröna löv som blir gula, oranga och röda. Is på vintern som får en ljusblå ton. Medelhavets härliga turkosblå färg. Afrikanska kvinnors kläder i stark färgskala från gult till lila och grönt. Kryddor från Indien i alla dess varma gula toner. Färger påverkar oss på många olika sätt, de kan inspirera oss och upplyfta vara sinnen. Färg ger liv till våra drömmar och visioner. Färg ger löfte om en fredlig värld där alla människor och nationer, lever i harmoni med varandra. För mig står färg för kärlek och passion, glädje och nyfikenhet – och människans uppdrag att göra världen bättre för kommande generationer.”